De aanschaf van een gehoorapparaat is zeer belangrijk. Maar toch eindigen veel gehoorapparaten door ontevredenheid in de kast. De tijd en het geld dat in de zoektocht gestoken wordt, is dan voor niets geweest. Echt optimaal horen doen veel mensen met een gehoorapparaat niet meer. Toch zijn er mensen met zwaar gehoorverlies die weer optimaal horen. Hoe zij dit doen? Dat zullen wij in dit artikel uitleggen.
Sinds 2013 is er een nieuw vergoedingsstelsel door de minister van Volksgezondheid aangesteld. Dit vergoedingsstelsel dient ervoor te zorgen dat er bespaard wordt op de zorg. Er wordt in zekere zin bespaard, het bespaarde geld moet echter uit de zakken van de slechthorenden komen. Dit is iets waar Gehoorinfo jammer genoeg niets aan kan veranderen. Wat wij wél kunnen doen is jou het hele verhaal vertellen, zodat jij daardoor het passend hoortoestel kunt kiezen. Wij leggen het jou uit hoe het precies zit met de vergoedingen voor gehoorapparaten.
Vergoeding voor hoortoestellen
Bij gecontracteerde audiciens is het mogelijk om het type gehoorapparaat te krijgen dat binnen de vergoeding valt. Sinds het nieuwe vergoedingsstelsel is het mogelijk om gebruik te maken van de hoortoestellen vergoedingen. Vanuit de basisverzekering krijg je 75% van het gehoorapparaat vergoed. De overige 25% en het eigen risico dien je zelf te betalen. Bij een aanvullende verzekering is het mogelijk om een complete vergoeding voor hoortoestellen te krijgen.
De complexiteit van jouw gehoorprobleem wordt, aan de hand van een gehoortest en vragenlijst, ingedeeld in één van de vijf categorieën. Categorie 1 bestaat uit eenvoudige gehoorproblemen en categorie 5 bestaat uit complexe gehoorproblemen.
Indien jij gebruik wil maken van de hoortoestel vergoedingen, dan zul je een hoortoestel uit jouw eigen categorie moeten kiezen. Wil je echter een iets duurder en geavanceerder gehoorapparaat, omdat je met het hoortoestel uit jouw categorie niet goed genoeg spraak kan verstaan? Dan zul je deze zelf moeten betalen. De zorgverzekeraars bieden, in meeste gevallen, alleen hoortoestellen vergoedingen voor de gehoorapparaten uit de vastgestelde categorie. Daarbij is het bij niet-gecontracteerde audiciens vaak niet mogelijk om een hoortoestel vergoeding te krijgen.
De hoortoestellen uit de categorieën zijn de gehoorapparaten die de zorgverzekeraars goed genoeg achten. Dit houdt in dat de zorgverzekeraars bepalen welke hoortoestel adequaat genoeg is voor jou. In veel gevallen kun je, mits je gehoorprobleem niet groot is, goed geholpen worden met een gehoorapparaat binnen de vergoeding.
Elk gehoor en gehoorprobleem is anders. Om die reden zijn er talloze merken en hoortoestellen op de markt. Dat is maar goed ook; want bij élk (gehoor)probleem past een ander gehoorapparaat. Lang niet iedereen kan geholpen worden met een hoorapparaat dat binnen de vergoeding valt. Bij een complexer gehoorprobleem is de kans groot dat jij, om weer optimaal te kunnen horen, een gehoortoestel nodig hebt dat buiten de vergoeding valt.
Vrije markt gehoorapparaat
Dit zijn de gehoorapparaten die buiten de vergoeding vallen. Vrijwel alle audiciens bieden de mogelijkheid om een 'vrije markt gehoorapparaat' te kunnen kopen. De gehoorapparaten die buiten de vergoeding vallen zijn doorgaans geavanceerdere, en dus duurdere gehoorapparaten. De audiciens kunnen met deze gehoorapparaten vaak kortingsmogelijkheden bieden. Daarbij is een hoortoestel dat je deels of helemaal zelf moet betalen in meeste gevallen belastingaftrekbaar.
De discussie woedt of deze gehoorapparaten een luxeproduct zijn. Wij van Gehoorinfo, kunnen je verzekeren dat het zeker geen luxeproduct is. De gehoorapparaten die buiten de vergoeding vallen hebben voor veel mensen - met een complex gehoorprobleem – een wereld van verschil kunnen maken. Hieronder lees je een persoonlijke reactie van iemand die met een gehoortoestel buiten de vergoeding geholpen is:
''Ik ben al ruim 20 jaar slechthorend en heb meerdere gehoorapparaten gehad. Enkele zijn voldoende geweest en enkele zijn zelfs in de kast belandt... Pas toen ik een gehoorapparaat probeerde dat buiten de vergoeding viel, merkte ik weer wat goed horen echt inhoudt. Lekker kletsen met vriendinnen en mijn kleinkinderen, genieten van geluiden uit de natuur en weer mee kunnen doen op verjaardagen is een luxe waar ik jaren niet van heb kunnen genieten. Een duur apparaat dat elke cent waard geweest is.'' – Petra, 67
Petra is iemand die, mede door ons, hét juiste hoortoestel heeft kunnen kopen. Voorheen heeft ze altijd gehoorapparaten gebruikt die binnen de vergoeding vielen. 'Voldoende' geeft ze aan... maar echt tevreden is ze nooit geweest. Door onze kennis én adviesplan heeft ze een hoortoestel uitgeprobeerd dat buiten de vergoeding viel. Een 'nieuwe' wereld ging voor haar open – geeft ze aan. Ze heeft het apparaat zelf moeten betalen, iets waar ze totaal niet mee eens is. Maar snel gevolgd achter dat antwoord zegt ze: 'Maar het is elke cent waard'.
Het verschil
Het grootste verschil is natuurlijk de prijs. Een hoorapparaat dat ruim €1000 of meer kost uit eigen zak betalen, is een zeer grote investering. Het dient echter duidelijk te zijn dat de investering het waard is. Het prijsverschil komt door de geavanceerde technologie in de gehoorapparaten. Er zijn miljoenen in onderzoeken geïnvesteerd om de gehoorapparaten nóg beter te kunnen maken. Door de verbeterde technologie kunnen zelfs de complexe gehoorproblemen verholpen worden.
De geavanceerdere gehoorapparaten zijn zelflerend. De gehoorapparaten leren om bepaalde geluiden te versterken of juist te onderdrukken alsook kan het hoortoestel goed onderscheid maken tussen achtergrondgeluiden. De gehoorapparaten hebben een groter rekenvermogen, dan de 'normale gehoorapparaten'. Hierdoor kan het hoorapparaat de omgeving nauwkeuriger in kaart brengen. Het verschilt natuurlijk per gehoorapparaat hoe geavanceerd de technologie, en daarmee de rekenkracht is. Met de gehoorapparaten buiten de vergoedingsmogelijkheden, is het mogelijk om spraak beter te verstaan. Uit een onafhankelijk onderzoek is gebleken dat de luistermoeheid met de geavanceerdere gehoorapparaten aanzienlijk verminderd wordt.
Er is meer
'Er is meer' is een uitspraak die wij dicht bij het hart houden. Weet dat er gehoorapparaten zijn die voor jou hetzelfde kunnen betekenen als wat het voor Petra betekend heeft. Om die reden is de test- en vergelijkfase de belangrijkste stap binnen het '3-stappenplan' van Gehoorinfo.
De audicien, noch de zorgverzekeraar, kan voor jou uitmaken wat het beste bij jou past; zij horen immers niet wat jij hoort. Probeer zowel de gehoorapparaten die binnen als buiten de vergoeding vallen én vergelijk en ervaar zelf.
Tip van gehoorinfo: Iedereen kan een gehoorapparaat dat buiten de vergoeding valt aftrekken van de belastingopgave - onderzoek vooraf hoeveel dit voor jou kan zijn.
Neem contact op
Wil jij weten of een hoortoestel buiten de vergoeding, oftewel een vrije markt hoortoestel ook bij jou past? Neem contact op met onze deskundigen, leg jouw situatie uit, onze deskundigen zullen jouw situatie aandachtig lezen en persoonlijk advies geven. Wij helpen jou graag met de aanschaf van een gehoorapparaat. Klik hier om contact met ons op te nemen.