Wat is een zorg- en een particulierentoestel?

Een zorg- en een particulierentoestel zijn gehoorapparaten die binnen én buiten de vergoedingsmogelijkheden vallen. Een zorgtoestel is een gehoorapparaat dat binnen de vergoeding valt. Een particulierentoestel is een gehoorapparaat dat buiten de vergoeding valt, oftewel vrije markt hoortoestel. In dit artikel lichten wij het verschil aan jou toe, zodat jij zelf kunt ontdekken wat het beste bij jou past.

Een gehoorapparaat binnen de vergoedingsmogelijkheden

Sinds het nieuwe vergoedingsstelsel heeft iedereen de mogelijkheid om een gehoorapparaat aan te schaffen dat binnen de vergoedingsmogelijkheden valt. Het zorgstelsel heeft 5 categorieën bepaald, waarin tientallen merken én modellen opgenomen zijn. Aan de hand van de gehoortest en de Amsterdamse Vragenlijst (AVL) zal er bepaald worden tot welke categorie jij behoort. Categorie 1 bestaat uit de minder complexe gehoorproblemen en categorie 5 bestaat uit de zeer complexe gehoorproblemen.

Wanneer jij ingedeeld bent tot een categorie, kan er gezocht worden naar een gehoorapparaat binnen de betreffende categorie. Jij bent beperkt door een hoortoestel uit die categorie te kiezen, indien jij voor een gehoorapparaat binnen de vergoedingsmogelijkheden kiest. De vastgestelde gehoorapparaten die binnen de vergoedingsmogelijkheden vallen, zijn doorgaans oudere en goedkopere modellen.

In de meeste gevallen zijn de gehoorapparaten binnen jouw vastgestelde categorie adequaat genoeg. Maar mocht het zo zijn dat jouw hoorwensen- en situatie nét iets anders zijn en dat jij een hoortoestel uit een hogere categorie wilt; dan zullen de vergoedingsmogelijkheden vervallen. Dit geldt overigens ook als jij voor een nieuwer en duurder model kiest. Mensen met complexe gehoorproblemen die niet geholpen kunnen worden met de gehoorapparaten binnen de vergoedingsmogelijkheden, zullen moeten uitwijken naar de gehoorapparaten buiten de vergoedingsmogelijkheden. Zij zullen het hoortoestel dus zelf moeten betalen.

In het kort: behoor jij tot categorie 1, dan zul jij een gehoorapparaat binnen categorie 1 moeten kiezen. Past een gehoorapparaat uit categorie 2 beter bij je en wil je die aanschaffen? Dan zullen de vergoedingsmogelijkheden vervallen. Dit geldt ook als jij kiest voor een nieuwer en duurder model.

Een gehoorapparaat buiten de vergoedingsmogelijkheden

Ruim 20% van mensen met gehoorproblemen hebben een erg complex gehoorprobleem en/of lijden aan grote mate van gehoorverlies. Voor hen zijn de gehoorapparaten buiten de vergoedingsmogelijkheden niet adequaat genoeg, voor hen is er een compleet andere markt beschikbaar. Deze markt bestaat uit de beste en nieuwste gehoorapparaten die ervoor kunnen zorgen dat mensen met een grote mate van gehoorverlies weer optimaal kunnen horen. Kies je voor een gehoortoestel buiten de vergoedingsmogelijkheden, dan geniet je van complete keuzevrijheid. Jij kan dé gehooroplossing vinden voor jouw gehoorprobleem, zodat jij weer nagenoeg optimaal kunt genieten van jouw gehoor.

Het verschil

Wat is naast het prijsverschil het verschil tussen de gehoorapparaten binnen- en buiten de vergoedingsmogelijkheden?

Het verschil, wat de oorzaak is voor het prijsverschil, is de geavanceerde technologie in de gehoorapparaten. De nieuwere modellen hebben geavanceerdere techniek en zijn hierdoor simpelweg duurder. De gehoorapparaat leveranciers hebben, net zoals andere fabrikanten, nooit stilgezeten. Topmerken zoals Widex, Phonak en Oticon zijn continue bezig om de gehoorapparaten nóg beter te maken, om zo het optimaal horen terug te kunnen geven aan de mensen met gehoorproblemen. De gehoorapparaten zijn tegenwoordig complexere apparaten, die beschikken over zeer interessante technologie. De nieuwe gehoorapparaten garanderen meer luistercomfort en minder luisterinspanning.

Meer rekenkracht

De nieuwe generatie gehoorapparaten beschikken over meer rekenkracht. Het zijn in feite minicomputers die beschikken over de nieuwe audiologische inzichten. Door de toename van de rekenkracht, kunnen de gehoorapparaten nauwkeurig de omgeving in kaart brengen, om zo accurate signalen door te kunnen sturen. Door het vaststellen van de situatie en omgeving, kan het hoortoestel zich aanpassen aan de situatie en de omgeving.

Zelflerend

De allernieuwste gehoorapparaten zijn zelfs zelflerend. Dit houdt in dat de gehoorapparaten leren om met situaties om te gaan. Hierdoor kan het gehoorapparaat leren om in een luistersituatie met veel (achtergrond)geluid het geluid in de achtergrond te onderdrukken en geluiden die van belang zijn juist te verhogen. Hierdoor kan het gehoorapparaten taken vervullen die de andere gehoorapparaten niet kunnen, simpelweg doordat zij niet over deze functies beschikken.

Spraakherkenning

De nieuwe gehoorapparaten beschikken over functies zoals spraakherkenning. Als gevolg hiervan, zul jij minder moeite moeten doen om het gesprek te kunnen volgen. Dit neemt de luistermoeheid aanzienlijk weg. De nieuwere gehoorapparaten kunnen jou zelfs helpen om gesprekken te kunnen volgen met veel achtergrondgeluid, zoals op een verjaardag.

Aan het eind van de dag minder vermoeid

Onderzoeken hebben aangetoond dat mensen met gehoorproblemen aan het einde van de dag zeer moe zijn, zeker als het een drukkere dag betreft. Horen vergt, net zoals zien, veel inspanning, zeker als je slechthorend bent. Het continue concentreren om alles goed te kunnen horen is zeer uitputtend wat zéker niet onderschat dient te worden. De nieuwere gehoorapparaten helpen jou door jou nagenoeg weer optimaal te laten horen, waardoor jij minder inspanning hoeft te tonen. Het gehoor 100% terugbrengen met een gehoorapparaat zal nagenoeg nóg niet mogelijk zijn, maar de nieuwe generatie gehoorapparaten komen echter al een heel eind.

Ontdek zelf het verschil voor jou

De nieuwe gehoorapparaten zijn op technisch gebied onderling lastig te vergelijken. De eigenschappen kunnen per merk verschillend zijn. Daarbij spelen persoonlijke (hoor)wensen een belangrijk rol. Bij de een zijn de eigenschappen van het hoortoestel juist aangenamer dan bij de ander. Het is hierdoor belangrijk dat jij zelf het verschil ontdekt door een gehoorapparaat buiten de vergoedingsmogelijkheden zelf te proberen. Op die manier kan jij zelf ervaren wat jij het fijnst én het beste vind en wat voor jouw dé perfecte gehooroplossing is. Lees het artikel: 'Gehoorapparaat binnen of buiten de vergoedingsmogelijkheden', voor meer informatie.

"Ik merkte dat ik bij verjaardagen veel beter kon horen en zelfs mee kon praten."

Johan (72)

"Vroeger was ik 's avonds helemaal uitgeput doordat ik naast mijn gehoorapparaat mezelf nog steeds veel moest inspanning. Nu gelukking niet meer."

Petra (75)

"Laatste stukje van mijn leven wil ik erbij horen, en niet langs de zijlijn staan."

Jan (86)

"Ik hoorde goed, maar verstond slecht."

Carolien (67)

"Iedereen kan een gehoorapparaat verkopen, maar het is juist de professionele begeleiding die vaak ontbreekt."

Bart (54)

"Het is vreemd dat verzekeraars gaan uitmaken welk toestel het beste is voor mij. Kunnen zij dan horen wat ik hoor?"

Karel (77)

Wij zijn er voor jou!
Wij helpen jou met het vinden van het perfecte gehoorapparaat. Vraag gratis naar het adviesplan en maak via Gehoorinfo de passende keuze voor een beter gehoor.

Adviesplan

Samen in 3 stappen naar een beter gehoor

Bereid je bezoek aan de audicien voor

1 Controleer

Ga op zoek naar een audicien die jou de begeleiding kan bieden die jij verdient.

2 Vergelijk

Test en vergelijk je gehoorapparaat met andere gehoorapparaten.

3 Ervaar

Door testen en vergelijken heb jij een gehoorapparaat gekozen dat bij jou past. Geniet van het leven, geniet van het beter gehoor!

Lees meer en laat ons je helpen

Wat zeggen gebruikers over ons

Petra (72)

Eindelijk een gehoorapparaat gevonden wat bij me past. Bedankt gehoorinfo.nl voor jullie hulp en persoonlijke aandacht.

Johan (62)

Na 2 gehoorapparaten die in de kast waren beland nu een gehoorapparaat gevonden wat bij mij past mede door de hulp van gehoorinfo.nl.

Waarom Gehoorinfo?

Onafhankelijk van commerciële belangen Dé kritisch en deskundige partner in de gehoorbranche Ervaar gratis de persoonlijke begeleiding die jij verdient Samen naar een beter gehoor

Wanneer een gehoorapparaat nodig?

Lees artikel

Gratis gehoorapparaat

Lees artikel

Gehoorapparaat aftrekbaar, ja of nee?

Lees artikel

Hoe Gehoorinfo jou verder helpt

Wij hebben door onze deskundigheid en persoonlijke begeleiding meerdere naar een beter gehoor kunnen helpen. Een goed gehoor is essentieel voor de vitaliteit van het leven, om lekker te kunnen genieten van het leven. Gehoorinfo verteld het hele verhaal, zo kun jij op de website alles kunnen lezen over de gehoorbranche, gehoorapparaten, de vergoedingen én nog veel meer. Gehoorinfo heeft contact met erkende en StaR geregistreerde audiciens. Jij kunt er dus van verzekerd zijn dat jij via Gehoorinfo terecht komt bij erkende audiciens. In combinatie met alle informatie op de website, het adviesplan en de persoonlijke begeleiding – zullen wij samen hét perfecte gehoorapparaat voor jouw gehoorprobleem vinden.

Wij helpen jou naar een beter gehoor

Het adviesplan van Gehoorinfo sluit precies aan op hetgeen wat de onafhankelijke partijen: Consumentenbond en Radar uiten.

Vergelijk, probeer en ervaar

Een ander gehoorapparaat proberen hoort bij de service en eindigt bij een duurzame keuze.
phonak phonak
Zie voor bron: Consumentenbond en Avrotros Radar

Als jouw onafhankelijke maar kritische partner werken wij alleen samen met geregistreerde audiciens

Wij komen op voor de mensen met een gehoorprobleem en zorgen er samen met de audicien voor dat zij de persoonlijke begeleiding krijgen die zij verdienen.
phonak widex starkey oticon coselgi siemens

Keurmerken

keurmerken

Gehoorinfo beschikt niet over deze keurmerken. De getoonde audiciens op gehoorinfo.nl beschikken echter wel over deze keurmerken. Zie meer

© Gehoorinfo.nl 2018 | Sitemap | Disclaimer | Juridisch | Privacy |